۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

مردم دادگاه‌های نمایشی را با دادگاه‌های استالین مقایسه می‌کنند

مردم دادگاه‌های نمایشی را با دادگاه‌های استالین مقایسه می‌کنند


رادیو آلمان: آیت‌الله منتظری در نامه‌ای سرگشاده اعتراض خود را نسبت به دادگاه‌های فرمایشی بیان کرد. وی گفت که این نوع دادگاه‌ها نه فقط مشکلات را حل نمی‌کند بلکه بی‌اعتمادی و عصیان مردم را در پی خواهند داشت و بحران را عمیق‌تر خواهد کرد
آیت‌الله حسینعلی منتظری پخش اعتراف‌های شخصیت‌های منتقد جمهوری اسلامی را غیرشرعی، غیرقانونی و غیراخلاقی دانست.
این مرجع تقلید شیعیان گفت که «اين گونه اقرارها و اعتراف‌گيرى‌ها كه متأسفانه سال‌هاست در جمهورى‏ ‏اسلامى رایج شده و در زندانهاى غيرقانونى و در شرايط كاملا‏ ‏غيرعادى و با فريب و تهديد زندانى و قطع نمودن رابطه او با‏ ‏واقعيت‌هاى جامعه و با وارد نمودن فشارهاى روحى و جسمى گرفته‏ ‏مى‎شود، بكلى فاقد وجاهت شرعى و قانونى بوده و از منكرات و گناهان‏ ‏بزرگ به حساب مى‎آيد».
وی افزود که این نوع دادگاه‌ها «از نظر شرعى و قانونى جرم قطعى» است و ‌«مباشران و متصديان و آمران آنها بايد محاكمه و تعزير شوند، و از‏ ‏طرفى هيچ محكمه صالحى نبايد و نمى تواند كسى را بر اساس اين گونه‏ ‏اعترافات و مصاحبه ها محكوم به حكمى نمايد».
آیت‌الله منتظری از دست‌اندرکاران حکومت خواست «تا حقوق تضييع شده‌ی مردم در انتخابات‏ ‏جبران شود و اعتماد از دست رفته برگردد و كارى كنند تا مردم راضى‏ ‏شوند». وی گفت که نباید پس از سركوب و زندانى‌کردن صدها نفر از مردم‏ ‏معترض، اقدام به انجام عمل غیرقانونی ديگرى كرده و «افراد و شخصيت‌هايى كه به‏ ‏خدمتگزارى به انقلاب و نظام و مردم شناخته شده‌اند و هر كدام سال‌ها در‏ ‏مسئوليت‌هاى حساس خدمت نموده‌اند را زندانى نموده و آنان را در‏ ‏شرايطى قرار دهند تا مجبور شوند در دادگاه نمايشى و فرمايشى‏ ‏بر خلاف عقائد و افكار خود و مطابق ميل حاكمان صحبت كنند».
وی افزود که نباید این افراد را‏ به اعتراف به «‏خيانت و به گناهان نكرده‌اى» واداشت كه «هيچ سنخيتى با آنان ندارد و‏ ‏هيچ انسان عاقلى آن را قبول نمى‌كند».
آیت‌الله منتظری در نامه‌ی سرگشاده‌ی خود گفت: «‏چرا كارى مى‎كنند تا مردم دادگاه‌هاى آنها را با دادگاه‌هاى استالين و‏ ‏صدام و ساير ديكتاتورها مقايسه نمايند؟»
از نظر آیت‌الله منتظری «بر‏ ‏حسب قانون اساسى، كشور متعلق به همه‌ی مردم است و آنان حق دارند به‏ ‏وسيله‌ی تجمعات آرام و جرائد و حتى راديو و تلويزيون نظرات خويش را‏ ‏ابراز نمايند‌‌‌‌‌».
وی در نامه‌ی خود می‌پرسد: «چرا راديو و تلويزيون فقط در اختيار حاكميت است؟ و چرا‏ ‏تجمعات آرام و متين مردم ، چماق و بازداشت و شكنجه و محاكمات‏ ‏كذايى را در پى دارد؟»
وی در پایان یک بار دیگر همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان و زندانیان رویدادهای پس از انتخابات اظهار داشت.

هیچ نظری موجود نیست: