۱۳۸۸ مرداد ۸, پنجشنبه

بازداشت دهها نفر و منع موسوى از ادامه حضور در بهشت زهرا

بازداشت دهها نفر و منع موسوى از ادامه حضور در بهشت زهرا
العربیه: شاهدان عينى از رويدادهاى امروز پنج شنبه ۳۰/۷/۲۰۰۹ گزارش دادند كه در جريان بزرگداشت خاطره ى حداقل ۳۰ قربانى كه در جريان سركوبهاى پس از انتخابات جان باختند، دهها نفر دستگير شدند و تعدادى نيز توسط پليس و ساير نيروهاى حكومتى مضروب و زخمى گشتند.پيش از اين ميرحسين موسوى و كروبى كه رهبرى اعتراضات كنونى را برعهده دارند از مردم خواسته بودند كه براى گراميداشت چهلم قربانيان حوادث بعد از انتخابات رياست جمهورى، در ساعت ۴ بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) در گورستان بهشت زهرا گرد هم آيند و براى ارواح اين قربانيان فاتحه و قرآن بخوانند.
در همين رابطه ماشاءالله شمس الواعظين (كارشناس مسائل ايران) در گفتگو با تلويزيون العربيه گفت: صدها هزار تن امروز به رغم محاصره ى قبرستان از روز گذشته توسط نيروهاى انتظامى و غيره، توانستند خود را به درون محوطه ى بهشت زهرا برسانند. ليكن پليس به بهانه ى خطر جانى براى مهندس موسوى مانع حضور وى در جمع هوادارانش شد.
شمس الواعظين بر اين نكته تأكيد كرد كه حكومت ايران از پيدايش پديده اى به نام چهلم ها بيمناك است زيرا بزرگداشت خاطره ى قربانيان در جريان انقلاب ۱۹۷۹ ايران در چهلمين روز قتل آنان به دست حكومتيان موجب استمرار انقلاب و سرنگونى شاه شد.
از سوى ديگر خبرگزارى فارس كه مواظعى نزديك به سپاه پاسداران دارد و به شدت با اصلاحگرايان و جنبش سبز مخالفت مى كند، امروز (پنج شنبه) خبر از آن داده است كه ندا آغا سلطان در حال حاضر زنده است و در يونان به سر مى برد.
اين خبرگزارى كه پيروزى احمدى نژاد را صبح فرداى انتخابات با ۹۰% از آراى روستائيان و حومه نشينان اعلام كرد، مدعى شده است كه دلايل و شواهدى در دست دارد كه نشان مى دهد ندا آغا سلطان با سفارت ايران در آتن تماس گرفته است و به زودى به ايران باز مى گردد.
يادآور مى شود كه تصوير ندا (دختر ۲۷ ساله) در حالى در سراسر جهان پخش شد و ميليونها انسان را متأثر كرد كه نشان مى دهد كه به ناگاه تيرى به سينه اش خورده و او را نقش زمين كرده است. او در حالى كه توسط معلم موسيقى اش و يك دكتر تلاش مى شد نجات يابد، با چهره اى پوشيده از خون جان باخت.
خبرگزارى فارس مى افزايد كه وزارت خارجه گزارش آن را تأييد مى كند.
مهدى كروبى روز گذشته (چهارشنبه) از خانواده ى ندا ديدن كرد. اعضاى اين خانواده به وى گفته اند كه حكومتيان آنان را از برگزارى مراسم براى دخترشان منع كرده اند.
تحول مهمى كه در جريان اعتراضات اخير روى داده است اين است كه قائم مقام رهبرى حزب اعتماد ملى (حزب آقاى كروبى) اعلام نموده كه به شدت در صدد تشكيل شورايى براى راهبرى جنبش اصلاح طلبان در ايران مى باشند.
رسول منتجب نيا بنا به گزارش “العربيه” تشكيل اين شورا را در راستاى ايجاد جبهه اى سياسى به رهبرى ميرحسين موسوى دانسته است. موسوى قرار است در هفته ى آينده رسماُ تشكيل اين جبهه را اعلام نمايد.
بنابه گفته ى منتخب نيا در اين شورا خاتمى، موسوى و كروبى حضور خواهندداشت .

هیچ نظری موجود نیست: