۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

تلاش سنا برای مقابله با سانسور اینترنت در ایران

تلاش سنا برای مقابله با سانسور اینترنت در ایران


بی بی سی : مجلس سنای آمریکا با تصویب طرحی خواستار اختصاص بیست میلیون دلار برای کمک به مردم ایران برای مقابله با سانسور اینترنت به وسیله حکومت ایران شده است.
این طرح که قانون قربانیان سانسور در ایران نام دارد علاوه بر مقابله با سانسور اینترنت شامل تقویت ارسال برنامه های رادیویی و تلویزیونی به ایران نیز می شود.
این طرح به اختصار وویس خوانده می شود و به وسیله سناتورهای جمهوری خواه جان مک کین و لیندزی گراهام، سناتورهای دموکرات تد کافمن و رابرت کیسی و سناتور مستقل، جو لیبرمن به مجلس سنا تقدیم شده است.
پیش نویس این طرح دو هفته پس از برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ایران و در واکنش به تلاش دولت ایران برای مسدود کردن سایت های اجتماعی و سرکوب تظاهرکنندگان به سنا ارائه شد.
جان مک کین در رابطه با این قانون گفت: "همزمان با تلاش این رژیم ظالم برای محدود کردن ایرانیان، قانون وویس با ارائه کمک های رادیو-تلویزیونی، فناوری جدید اینترنت و ارتباطات به آنها کمک می کند محدودیت ها را به کنار بزنند."
سناتور لیبرمن هم درباره قانون وویس گفت که این طرح به مردم ایران کمک می کند از دولت خود در زمینه دسترسی به اطلاعات یک قدم جلوتر بمانند.
قانون وویس سی میلیون دلار برای کمک به صدای آمریکا و رادیو فردا برای مبارزه با ارسال پارازیت بر روی امواج آنها اختصاص داده است. این مبلغ علاوه بر بودجه سالانه این دو سازمان رسانه ای است.
این قانون این دو سازمان خبری فارسی زبان را موظف می کند علاوه بر تقویت ظرفیت فرستنده های زمینی و ماهواره ای برای مقابله با تلاش دولت ایران برای مسدود کردن آنها، درباره نرم افزارهایی را برای مقابله با مسدود کردن وب سایت های آنها و مقابله قطع ارسال پیامک تلفن همراه تولید کنند.
بیست میلیون دلار اختصاص داده شده برای کمک به دسترسی ایرانی ها به اینترنت نیز به صندوقی واریز خواهد شد تا برای پیدا کردن راه های موثر برای مقابله سانسور تبادل اطلاعات الکترونیک در ایران هزینه شود.
این طرح همچنین از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا می خواهد به طور سالانه درباره شرکت های غیرآمریکایی که در زمینه سانسور اینترنت به حکومت ایران کمک می کنند، به کنگره گزارش دهد.
یکی دیگر از موارد در نظر گرفته شده در این طرح، اختصاص 5 میلیون دلار به وزارت امورخارجه آمریکاست تا اسناد لازم درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران، "بخصوص پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری" در این کشور را جمع آوری کند.

هیچ نظری موجود نیست: