۱۳۸۸ مرداد ۹, جمعه

حکم آزادی یکی از جوان ترین زندانیان گوانتانامو صادر شد

حکم آزادی یکی از جوان ترین زندانیان گوانتانامو صادر شد


یک قاضی آمریکایی حکم آزادی یکی از جوان ترین زندانیان بازداشتگاه نظامی گوانتانامو را صادر کرده است.
به گفته قاضی الن هوول، محمد جواد که سال ۲۰۰۲ بازداشت شد، تا پایان ماه اوت، آزاد خواهد شد تا به کشورش برگردد.
حقوقدانان دولت آمریکا می گویند به رغم تبرئه آقای جواد از اتهام های نظامی، ممکن است یک پرونده کیفری را علیه او به جریان بیندازند و به همین علت هنوز درباره آزادی او مطمئن نیستند.
آقای جواد در دسامبر ۲۰۰۲ به اتهام پرتاب نارنجک به خودروی نظامیان آمریکا و مجروح کردن دو سرباز و مترجم آنها بازداشت شد.وکلای محمد جواد می گویند او در زمان دستگیری ۱۲ سال سن داشته است ولی آزمایش های پزشکی بیانگر هفده سالگی او در زمان بازداشت است. او شش سال و نیم در بازداشت بوده است.
جاناتان هافتز، وکیل مدافع محمد جواد درباره وضع او گفت: "آنها هیچ مدرکی را علیه او ارائه نکرده اند و ادامه این وضع کافی است.
وکلای آقای جواد می گویند اعتراف او مبنی بر پرتاب نارنجک به سوی سربازان آمریکایی زیر فشار شکنجه به وسیله نیروهای امنیتی افغانستان انجام شده و خواستار آزادی او شده اند.یک قاضی نظامی آمریکا در اکتبر ۲۰۰۸ اقرار محمد جواد به حمله به نیروهای نظامی آمریکا را غیرقابل پذیرش دانست و یک قاضی دیگر در این ماه پرونده او را پر ابهام عنوان کرد.
در این حال، ائیان گرشنگورن، از مقام های ارشد وزارت دادگستری آمریکا به دادگاه گفت دولت ایالات متحده هنوز درباره به جریان انداختن یک پرونده کیفری علیه محمد جواد تصمیمی نگرفته است.
در صورت تصمیم در این باره ممکن است بازگشت محمد جواد به کشورش با تاخیر مواجه شود.
قاضی دادگاه به وکلای دولت سه هفته برای این کار فرصت داده ولی از آنها خواسته است از شکایت صرف نظر کنند.
به گفته قاضی هوول، محمد جواد صدمه زیادی دیده و ابراز امیدواری کرد دولت در بازگرداندن او به کشورش موفق شود.
تحلیلگران می گویند آزادی آقای جواد می تواند به عنوان یک رویه قضایی به آزادی سایر زندانیان گوانتانامو کمک کند.
تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو از اولین دستورهای باراک اوباما پس از برعهده گرفتن ریاست جمهوری بود. او خواستار تعطیلی این اردوگاه تا ژانویه ۲۰۱۰ است.

هیچ نظری موجود نیست: