۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

هواپیمای توپولف تاکنون جان 2860 نفر را گرفته است

هواپیمای توپولف تاکنون جان 2860 نفر را گرفته است


سانحه هوایی اخیر در ایران، هشتمین سانحه مرگبار هوایی برای هواپیمای توپولف مورد نظر در 10 سال اخیر محسوب می‌شود.
آفتاب: هواپیماها‌ی مسافربری توپولف Tu-154 – نظیر همان هواپیمایی که اخیراً در ایران سقوط کرد و 168 نفر را به کشتن داد – ساخت روسیه هستند و امنیت آن‌ها در مقایسه با هواپیماهای غربی بسیار پایین است.
بنا بر نظر یک شرکت مشاوره‌ای هوانوردی مستقر در لندن با نام Ascend، هواپیمای توپولف Tu-154 که نخستین بار در سال 1968 شروع به پرواز کرد، به طور میانگین در هر 431 هزار پرواز، یک بار دچار سانحه‌ مرگبار می‌شود.
این در حالی است که آمار مشابه برای سایر هواپیماها بسیار متفاوت است. به عنوان مثال هواپیمای MD-80 در هر 1.5 میلیون پرواز، یک بار دچار سانحه می‌شود؛ و یا هواپیمای بوئینگ 737 تقریبآ در هر2 میلیون و 700 هزار پرواز، یک بار دچار حادثه می‌شود.
هواپیمای توپولف Tu-154 در سال 1971 وارد خطوط هوایی شد. سانحه هوایی اخیر در ایران، هشتمین سانحه مرگبار هوایی برای هواپیمای توپولف مورد نظر در 10 سال اخیر محسوب می‌شود. آمارها حکایت از آن دارد که با احتساب حادثه هوایی اخیر، این هواپیما از سال 1971 تاکنون جان 2860 نفر را گرفته است.
در آخرین مورد از این سوانح هوایی، یک هواپیمای مسافربری ایران تنها 16 دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه با حادثه مواجه شد و سقوط کرد. کلیه افرادی که در هواپیما حضور داشتند، در این سانحه دلخراش جان خود را از دست دادند.
بنا بر آمارهای ارائه شده توسط Ascend، تنها یک چهارم از 829 هواپیمای توپولف Tu-154 همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و این هواپیمای سه موتوره قادر است 164 تا 180 مسافر را با خود حمل کند.
یک خلبان سابق نیروی هوایی بریتانیا می‌گوید، سوابق امنیتی این هواپیما خوب است اما به هیچ وجه با یک هواپیمای مدرن ایرباس و یا بوئینگ قابل مقایسه نیست.

هیچ نظری موجود نیست: