۱۳۸۸ تیر ۲۸, یکشنبه

كماندوهاى پژاك 4 نظامى ايرانى را در غرب آذربايجان كشتند


كماندوهاى پژاك 4 نظامى ايرانى را در غرب آذربايجان كشتند

تهران، دبى- خبرگزارى فرانسه، (العربيه. نت)

نيروهاى حزب حيات آزاد كردستان (پژاك) در شمال غرب ايران، با حمله به يك پاسگاه در نزديكى اروميه 4 تن از نيروهاى دولتى ايران را به قتل رساندند.
در حمله شامگاه جمعه 17/7/2009 نیرو‌هاى حزب پژاک به پاسگاه مابیشو در منطقه ترگوار ارومیه، یک سرباز، دو درجه‌دار و یک افسر از نيروهاى دولتى ايران جان باختند.

منطقه ترگوار در شمال‌غرب ایران و در نزدیکی مرز ترکیه و عراق قرار دارد. پيش از اين نيز در اواسط آوريل 2009، بر اثر درگیری نیرو‌های دولتى ایرانی با اعضای پژاک در استان کرمانشاه، ۱۸ تن از نیرو‌های دولتی و هشت تن از اعضای این گروه مسلح کشته شدند.

گفته مى شود اعضای گروه پژاک دارای رابطه اى نزدیک با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) هستند که از سال ۱۹۸۴، درگیری‌های مرگباری را با نیروهای دولتی ترکیه در جنوب شرق این کشور دنبال مى كنند. به گفته مقام های ترکيه در درگيری‌های بين دولت و شورشيان کرد تاکنون نزديک به ۴۰ هزار نفر کشته شده اند.

حزب حیات آزاد کردستان در سال ۲۰۰۴ میلادی تاسیس شد در بیانیه اعلام موجودیت اين حزب که در ژانویه سال ۲۰۰۴ میلادی در آلمان منتشر شد، خط مشی حزب، سرنگونی حکومت ایران از طريق نبرد مسلحانه اعلام گرديد.
بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، حزب کارگران کردستان ترکيه از اعضای ايرانی خود خواسته بوده است كه با تشکيلاتى مستقل، کردهای ايران را به همکاری با خود ترغيب کنند.

هر چند كردستان در هر چهار بخش تركيه اى، عراقى، ايرانى و سورى خويش هميشه شاهد ناآرامى بوده است، ليكن از زمان تاسيس پژاك تا كنون استان‌های شمال غرب ایران که کردها نیز در آنجا سکونت دارند، شاهد درگیریهاى متعددى بين نیروهای امنیتی با شورشیان اين حزب بوده است.

پژاک که تهران و واشنگتن آن را یک گروه تروریستی می‌شناسند، دارای پایگاه‌هایی در شمال شرق عراق مى باشد که از آنها برای فعالیت علیه ایران استفاده می‌کند.
منطقه کردستان عراق هم‌مرز با ترکیه و ایران بوده و شامل رشته کوه‌های دورافتاده و ناهمواری است که در آنها شورشیان کرد پ‌ک‌ک و پژاک پناه گرفته‌اند. اين منطقه چندين بار از سوى ايران با نيروهاى هلى برد مورد حمله قرار گرفته است.


هیچ نظری موجود نیست: