۱۳۸۸ مرداد ۱, پنجشنبه

سخنرانی مولانا عثمان مدیر مدرسه مدینة العلوم خاش

سخنرانی مولانا عثمان مدیر مدرسه مدینة العلوم خاش


مولانا عثمان به عنوان اولین سخنران هجدهمین مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان سخنانش را با آیه مبارکه «الله نورالسموات ولارض...» از سوره نور آغاز نموده و سپس باتلاوت آیه یازدهم از سوره نور و اشاره به واقعه افک که در این واقعه منافقین با تهمت زدن به ساحت پاک ام المؤمنین عایشه صدیقه سعی درلکه دار نمودن دامان مطهر رسالت داشتند، به توضیح مقام شامخ رسالت پرداخت.
ایشان ضمن بیان جایگاه و اهمیت توحید فرمود: خداوند متعال درسوره مبارکه نور توحید را شرط رستگاری و کامیابی معرفی می نماید.مدیر مدرسه مدینة العلوم خاش در ادامه واقعه افک را مفصلاً بیان نمودند که به خاطر طولانی شدن متن فقط به اغراض منافقین از طرح این واقعه و پیامدهای آن که اصل سخنان مولانا عثمان بود اشاره می شود، ایشان بعد از بیان واقعه گفت: مشرکین ومنافقین و دشمنان حق وتوحید برای مقابله با پرچم دار توحید- نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم- دست به بزرگترین توهین به خاندان پیامبر اسلام زدند و با این توطئه سعی در خدشه دار کردن بیت نبوت داشتند، آنان می خواستند به این طریق پروانگان شمع رسالت را از اطراف برانند و تا پیامبر اسلام از محقق نمودن هدف اصلی رسالتش باز بماند.مولانا عثمان سپس با بیان اینکه دررأس واقعه افک، یهودیان که بنا به تصریح قرآن بدترین دشمنان اسلام به شمار می روند قرار داشتند به بیان برخی خصوصیات و توطئه هائی که یهودیان در حق پیامبر اکرم و دیگر مسلمانان مرتکب شدند اشاره کرد و فرمود: از مهمترین خصوصیات اخلاقی یهودیان، قوم پرستی و حس نژاد پرستی است که هنوز بر این صفت خود می باشند و همین خصلت باعث شده تا آنان کمتر با پیروان دیگر مذاهب وادیان ارتباط بر قرار کنند.یهودیان انواع مکرها و توطئه ها را برای نابودی پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم ومسلمانان انجام داده اند به عنوان مثال یکبار با مسموم کردن و باری دیگر با سحر و جادو سعی داشتند تا پیامبر را از میان بردارند.اما بزرگترین توطئه یهودیان واقعه افک و تهمت بستن به ساحت پاک و مقدس ام المومنین عائشه صدیقه بود که این واقعه امتحان بسیار بزرگ و حساسی برای مسلمانان و صحابه کرام بود.شیخ التفسیر حوزه دینی مدینة العلوم خاش در ادامه توضیح واقعه افک درپرتو آیات سوره نور فرمود: خداوندمتعال درسوره نور بعد از اشاره به واقعه افک و رد کردن آن، کسانی را که درزمان این واقعه بودند را به سه دسته تقسیم می کند؛ گروه اول که منافقین خالص بودند و با شیندن این واقعه دلخوش شدند، گروه دوم مسلمانانی که شایعه پراکنی کردند و گروه سوم کسانی بودند که سکوت کردند.اما بعد از همه شایعات وگفتگوها و قضاوتهای متعدد و بعد از اینکه مسلمانان با امتحانی بس بزرگ مواجه شدند خداوند متعال برائت و پاکدامنی حضرت عایشه صدیقه را نازل فرمود.مولانا عثمان در ادامه به بیان حکمتهای فراوان حادثه افک در پرتو سخنان مفسرین و محدثین پرداخت وافزود: یکی از حکمتها و ثمرات حادثه افک رفعات و بلندی مقام آل ابوبکر بود که آیات نازل شده شأن آل ابوبکر بیش از پیش رفعت حاصل کرد.دومین حکمت حادثه افک این است که خداوندخودش از بالای هفت آسمان نازل کرد که این از ویژگیهای منحصر به فرد حضرت عائشه محسوب می شود.سومین مسأله ای که درحادثه افک به اثبات رسید این بود که اگر چه تهمت زدن دشمنان اسلام به عفت و پاکدامنی حضرت عایشه به خاطر دشمنی آنها با ابوبکر صدیق بود، اما بیشتر از همه به خاطر این بود که عایشه صدیقه محرم راز و محرم پیامبر اسلام بود و با خدشه وارد کردن به حرم خانه پیامبر اسلام، دین اسلام را خدشه دار نمایند.چهارمین ثمره حادثه افک این بود که دراین حادثه آبروی حضرت عایشه درمعرض اتهام و نابودی قرار گرفت و از آنجایی که انسان حاضر است هزاران بار جانش را قربان کند اما آبرویش خدشه دار نشود لذا فدا کردن آبرو از فدا کردن جان بالاتراست در نتیجه خداوند مقام شهداء وکسانی که جان خود را در راه خدا قربان می کنند به حضرت عایشه عنایت می فرماید.ایشان در ادامه افزود: خداوند متعال در پی این ماجرا (افک) دو فضیلت را نصیب خاندان ابوبکر صدیق فرمود:
1- فضیلت معنوی که آیات برائت بیانگراین مطلب است.2- فضیلت حسیّ که این را می توان به نوعی بیانگر خلافت ابوبکر صدیق بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم دانست.مولانا قلندرزهی در ادامه سخنانش به متحقق شدن دو وعده از وعده های الهی برای مسلمانان اشاره کرد و گفت: درزمان خلافت صدیق اکبر رضی الله عنه و دیگر خلفای راشدین دو وعده متحقق شده
1- گسترش امنیت پس از خوف
2- گسترش دین اسلام.مولانا عثمان در پایان سخنانش مجدداً به برداشتهائی که می توان ازحادثه افک داشت پرداخت و خاطر نشان کرد: اولاً، این حادثه ثابت می شود که آنحضرت صلی الله علیه وسلم عالم الغیب نبودند زیرا تا زمان نزول وحی مبنی بر برائت حضرت عایشه، هیچگونه اظهار نظری نفرمود.ثانیاً: این نکته حساس و پر اهمیت برداشت می شود که گمان بد داشتن به حضرت عایشه صدیقه، زیر سوال بردن تقدس و پاکی پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم است وکسی که تقدس آنحضرت را زیر سوال ببرد از ایمان خارج می شود. بنایر این، این مسأله حساس است که سخن گفتن از آن عواقب خطرناکی از جمله انکار رسالت اسلام وقرآن را در پی دارد.

هیچ نظری موجود نیست: